torsdag 17. juni 2010

Morgen på Vabrottet

Numedalslågen er en falmet stjerne. Fangstene de siste årene vitner om et vassdrag i ubalanse, og ulike interesser strides om årsaker og ansvar.

Derfor er nok forventningene til 2010-sesongen moderate hos både laksefiskere og grunneiere. Alle som er opptatt av elvas sviktende helse, håper på et mirakel, men frykter en ny, dårlig sommer.

I dag sto jeg opp før sola, og ved fem-tiden ruslet jeg ned til Vabrottet - strekningen hvor jeg kroket og senere mistet min aller første laks i fjor. Da jeg kom var det relativt kjølig, bare fem, seks grader, men i løpet av morgenen steg temperaturen betraktelig og det ble ordentlig deilig!

Som den laksefiske-novisen jeg er, var hensikten med økta primært å trene kasting med den nye 15-fot'ern. Det trengs, for å uttrykke det forsiktig. Men snart er planen å gå et kurs med Tore Flåten i www.waterproof.as , og han klarer nok å luke bort de verste feilene :-)

Da klokka passerte 10.30, rigget jeg ned stanga og kjørte hjem til Sandefjord. Pliktene ventet.

Noen laks fikk jeg ikke, men pulsen gikk rett til himmels, da jeg plutselig kjente et kraftig, men kort drag. Forøvrig verken merket eller så jeg fisk.

Likevel var det en fryd å tilbringe morgenen ved Numedalslågen, helt alene. Det vil si - HELT alene var jeg ikke! På den andre siden, der Herlandselva munner ut, jaktet en rev på ungene til det lokale andeparet. Tross iherdige forsøk, var Mikkels utbytte like magert som mitt.

Bildet er tatt med mobiltelefon, hvilket begrenser størrelse og kvalitet.

2 kommentarer:

  1. Slike morgener er flotte!

    Lykke til med laksefisket. Det gjelder å være tålmodig :-)

    SvarSlett
  2. Virkelig flotte!

    Har skjønt det, ja. Håper å kunne lande min første laks i løpet av sommeren! Hadde vært ordentlig moro.

    SvarSlett