søndag 31. januar 2010

Foredrag: Gjennom Norge med dampskip og karjol

Dette er mitt definitivt mest populære foredrag. "Gjennom Norge med dampskip og karjol" er vist over 100 ganger de siste årene, hvilket jeg synes er ordentlig moro!

23. juni 1892 forlater en gruppe britiske turister Bergen, og setter kursen mot Hardanger. Et fire uker langt eventyr venter. Det lille følget høytidelige herrer og elegante fruer skal reise Norge rundt, for å oppleve fosser og fjell, fjorder og folk. Reisen ble foreviget med kamera, og nylig dukket de unike fotografiene opp igjen - etter å ha ligget bortgjemt i over et sekel.

I foredraget "Gjennom Norge med dampskip og karjol" har jeg valgt ut de flotteste motivene fra samlingen på 150 gamle glassplater. Foruten Vestlandet, får publikum bli med over Dovre, videre nordover langs kysten av Troms og Finnmark, ned igjen til Trondheim og til slutt til Christiania.

Men jeg viser også bilder fra min egen reise i britenes fotspor. For bedre å forstå hva som lokket titusenvis av utenlandske turister til Norge på 1800-tallet - og se hvordan landet vårt har forandret seg - fulgte jeg britenes gamle rute. Jeg sporet opp fotografens nøyaktige standpunkter, og tok de samme bildene som han gjorde for snart 120 år siden. Resultatet er både oppsiktsvekkende og fascinerende.

Fotografiene ledsages av den spennende historien om turistlandet Norge: Fra den spede begynnelse da utenlandske handelsmenn tilfeldigvis oppdaget hvilket jomfruelig vakkert land de hadde havnet i, til masseturismen var et faktum.

Varighet: Ca. 2 x 35 minutter. Har dessuten laget en versjon på 45 minutter, uten pause.

Publikum får i tillegg anledning til å kjøpe en bok basert på de gamle fotografiene, og enkeltmotiver dersom de ønsker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar