søndag 22. november 2009

Jeg - en laksefisker?


Laksefiske har aldri fristet spesielt. Merkelig, egentlig, siden jeg har vokst opp i vannkanten i Numedalslågen.

Det var imidertid ørretene i skogsvann og elver som fristet mest. En og annen tur i Lågen har det riktignok blitt, men timesvis med kasting - uten respons - overbeviste meg om at laksefiske er noe ordentlig tull. Dessuten er jeg og tohånds-stanga jeg arvet etter broder'n overhodet ikke venner...

Samtidig har jeg innsett av i det øyeblikket jeg eventuelt kroker en laks, er jeg trolig solgt. Det skjedde i sommer.

Da jeg fartet rundt i Finnmark og på Vestlandet i sommer, sammen med to, tre laksefiskende venner, fikk jeg imidlertid litt kursing i Speycasting. Artig det. Og selv om jeg fortsatt kløner noe fryktelig, resulterte faktisk øvinga i ett og annet akseptabelt flyt innimellom.

Så, i slutten av august, tok jeg en liten treningstur til Vabrottet, mellom Svarstad og Hvittingfoss. Et nytt Spey-snøre var montert på den gamle, bråkete Hardy-snella. Kanskje var jeg hekta allerede...

Det var mye vann, og senere fikk jeg vite at jeg vadet unødvendig langt ut. Men samma det. For å gjøre en lang historie kort: Etter en halvtimes tid opplevde jeg mitt første laksedrag! Jeg merket et lite, forsiktig nugg, deretter gikk det kanskje et drøyt sekund uten at jeg kjente noe som helst, før laksen tauet avgårde med nesten hele snøret.

Ubegripelig nok klarte jeg å vente det nødvendige øyeblikket, før jeg løfta stanga. Ikke dårlig, det, for en ørret-fan som er vant til å gi tilslag umiddelbart. Etter tre, kanskje fire minutter var moroa imidlertid over. Laksen sto bom stille laaaangt nede i elva. Plutselig slapp bare flua. Arghhhh!

Gud vet hva jeg gjorde feil. Sikkert tilslaget som kom til feil tid. Eller? Men det var moro å kjenne de voldsomme laksekreftene. Uvant for en som er vant til ørreter på 300 gram.

Så, er jeg nå en laksefisker? Tja, har vel en følelse av at det blir noen flere treningsturer til Lågen. For det hadde vært j..... moro å lande en vaskeekte, vill atlanterhavslaks!

Morten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar