søndag 22. november 2009

Foredrag: Sagaøyas eventyrlige ørreter


"Jeg legger den gule vårfluepuppa et par meter ovenfor vaket. Etter tre kvarters vading i det iskalde vannet, er følelsen i beina nesten borte og trua laber. Men omsider belønnes intens kasting og utallige fluebytter. Som ved et trylleslag ruller en diger Svartá-ørret over imitasjonen.

Det skriker i Hardy-snella. I løpet av sekunder rives nesten hele snøret brutalt ut, før fisken plutselig stopper. Jeg trekker et lettelsens sukk. Fortomsknuter, 0,18-spissen og krokfestet overlevde det voldsomme utraset. Men kampen er langt fra over."

Slik innledet jeg en artikkel fra Island. Ørretfisket på sagaøya er simpelthen rått, og den som lykkes med å lande en to, tre, ja, kanskje fire kilo stor kubbe, glemmer det aldri.

I foredraget "Sagaøyas eventyrlige ørreter" viser jeg bilder og video fra reisene til den fantastiske elva Svartá, nord på Island. Sammen med andre skandinaviske fluefiskere, jakter jeg og fluefiskekompis Jan Reidar Abrahamsen på ørret i stryk og høler, i omgivelser som varierer fra milde, praktfulle sommerkvelder, til våte, iskalde og utrivelige forhold.

Publikum får dessuten opplever geysirer, fosser, varme kilder og andre naturattraksjoner, de blir kjent med det rike fuglelivet, underlige matretter, trendy Reykjavik og Islands historie.

Velkommen til en spennede fluefiskereise i et spennende land.

Varighet: Ca. 2 x 45 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar