søndag 25. juli 2010

Kast, kast og atter kast


Hvorfor er det så fordømt vanskelig å lure en laks?

Jeg er hjemme igjen, etter å ha forsøkt lykken i Toåa i Surnadal. 135 mil på asfalten. Kast, kast og atter kast. Brusethhølen, Skjorahølen, Raudahølen, Båthølen og et knippe andre strekninger fisket jeg over. Morgen, formiddag, ettermiddag, kveld og natt. Uten resultat. Ikke et lite, motiverende nugg, en gang.

Så, hva er problemet? Bommet jeg på standplassene? Kanskje valget av fluer var feil? Hva med presentasjonen? Kanskje fiskene var grinete? Var det for lite vann, tro? Jeg har ikke peiling, og det er en smule frustrerende. 

Men drømmen om elvas konge lever, den. Selv om jeg trolig vil forstå like lite dersom jeg omsider skulle lykkes. Laksefiske er noe rare greier.



Why is it so bloody difficult to catch a salmon?

I'm home again, after a fishing trip to the lovely River Toåa, which runs in Surnadal on Norway's west coast. 85 miles on the road. Hundreds of casts, pool after pool. Morning, afternoon, evening and night. Nothing. Not even a pull.

So, what's the problem? Did I miss the salmon lies? Maybe I used the wrong flies? Or did I fish them poorly? Maybe the fish were grumpy? Was the water level too low? I don't have a clue, and I must admit that's wee frustrating.

The dream of landing a salmon, however, is still alive. But if I should finally succeed, I would probably have no idea why I did. Salmon fishing is a funny business. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar