tirsdag 13. juli 2010

Døgnfluer i hagen!

Jeg trodde knapt mine egne øyne, da jeg tok en rusletur i hagen tidligere i kveld.

I den store karpedammen vi har bygget, klekket det f... meg døgnfluer! Ikke bare det, det lå flere døde spinnere på vannet og på steinene og i grumset på bunnen var det nokså mange nymfer!

Riktignok har jeg lekt med tanken om å plante døgnflue-egg, slik man gjorde i kalkelvene i England i gamle dager, men at de praktfulle insektene skulle fikse biffen selv, hadde jeg ikke drømt om :-)

Døgnfluene må ha etablert seg nokså raskt etter vi begynte på dammen, og jeg har sett både hunner og hanner. Utrolig stas!

Nå krysser jeg fingrene for en vellykket reproduksjon, og ser fram til å sitte ute på varme sommerkvelder, med et lite glass whisky, kanskje, og betrakte døgnfluenes karakteristiske dans. I egen hage...

A little miracle occured in our garden this evening!

In the big pond we've constructed for our fat, lazy carps, several up winged flies were hatching! Having a closer look, I also noticed quite a few spent spinners on the surface, and, to top it all, nymphs on the bottom rocks, as well.

I'll admit that I've played with the thought of introducing eggs, like some chalk stream river keepers in England used to do. But I never dreamt that Mother Nature would help me out :-)

The magnificent insects must have established themselves shortly after we started working on the pond. I've seen both males and females, and I'm keeping my fingers crossed for a successful reproduction.

I can't help looking forward to sitting in the garden, accompanied by a glass of whisky, perhaps, watching my new friends dance.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar