søndag 6. desember 2009

Lakselordene i Lågendalen


I nesten 100 år preget britiske aristokrater laksefisket i Numedalslågen. Velstående offiserer, diplomater og representanter for Victoria-tidens adel kom til Vestfold for å bryne seg på elvas konge. Noen fisket en dag eller tre, for aldri å returnere. Andre kjøpte opp eiendom og fiskerettigheter, og kom tilbake år etter år.

Mens denne spennende epoken er godt dokumentert i andre, store og små laksevassdrag i Norge, er den britiske æraen i Numedalslågen lite kjent. For nesten ti år siden begynte jeg derfor å nøste i de få trådene som fantes, i praksis noen opplysninger i lokale bygdebøker, et gammelt fotografi og enkelte vandrehistorier. Det var, skulle det vise seg, et arbeid jeg ikke ante rekkevidden av.

Nå er jeg omsider i ferd med å avslutte det spennende, men ekstremt tidkrevende research-arbeidet. Det er nesten litt vemodig, samtidig som det skal bli godt å komme i gang med sorteringen og skrivingen. Klok av skade er jeg forsiktig med å antyde tidspunkt for utgivelse, men klarer jeg det i 2011 skal jeg være fornøyd.

Bildet viser Fredric Richard Thomas Trench-Gascoigne fra Leeds. Familien eide fiskerettigheter og eiendom i Numedalslågen i to generasjoner. Dette fotografiet, som dukket opp på den nå ikke-eksisterende familiens tidligere gods, ble tatt i 1880-årene.

Dersom noen skulle ha relevant informasjon, setter jeg stor pris på å høre fra dere. Jeg kommer naturligvis til å oppdatere bloggen etterhvert som arbeidet skrider fram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar