søndag 30. mai 2010

Skuffende, fransk åpning

Vel framme i Normandie!

Etter å ha flydd til Paris, hentet leiebilen og kjørt i tre og en halv time, kom vi omsider fram til Auberge de l' Abbaye sent i går kveld. Et trivelig hotell som ligger utenfor Hambye, og bare noen meter fra kalkelven La Sienne.

Høres jo fantastisk ut, ikke sant? Vel, fullt så très bien er det ikke...

Om det skyldes regn, aner jeg ikke. Men La Sienne er ordentlig brun og i øyeblikket særdeles lite attraktiv. Vegetasjonen er dessuten sparsommelig, ranunculusen glimrer med sitt fravær, og det er i det hele tatt lite som minner om en kalkelv - iallefall slik jeg kjenner dem fra England.

Har riktignok sett noen Mayflies (Ephemera danica) i dag, samt to, tre andre døgnfluearter. Enkelte ørreter, eller kanskje harr, var oppe, men det var uansett en fattig trøst. Både jeg og broren min, Terje, lot stengene hvile. Det fristet simpelthen ikke...

Ikke hadde vi fiskekort heller. Madamen som formidler dem via en liten café i nærheten, og som det bare var å stikke innom, holdt nemlig stengt i dag. Når hun åpner igjen? Kanskje i morgen... Kanskje tirsdag... Man stresser åpenbart ikke i Frankrike.

Men vi depper ikke!

Vi har benyttet dagen til å besøke landsbyene i området, konstatere at ikke en sjel snakker engelsk og til å smake på de mange, spennende, lokale spesialitetene. Normandie er jo kjent for drikke basert på epler og ikke minst Camembert!

I morgen er planen å besøke Omaha Beach og et knippe andre D-dag-attraksjoner. Krigshistorie er spennende og jeg er en stor fan av "Band of Brothers", så jeg ser veldig fram til det. Krysser fingrene for at værgudene er i godlune!

P.S.: Til dere som forsøker å ringe eller tekste: Vi er - tro det eller ei - ofte utenfor dekning...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar