torsdag 13. januar 2011

Bare en hund...


- Det er bare en hund, sa noen til meg en gang. Jeg husker ikke hvem eller i hvilken sammenheng. Men jeg husker jeg tenkte "du har åpenbart aldri hatt hund, du".

Om noen timer skal Maja avlives. Hjemme, under stolen på fiskerommet mitt, der hun pleier å ligge. Veterinæren kommer hjem til oss og setter sprøyta. Fy faen som jeg gruer meg.

De siste to, tre ukene har vi merket at hun ble tynnere og tynnere, veldig fort sliten, og dessuten har hun fått  flere krampeanfall. Jeg har skjønt det har vært noe alvorlig galt, forsøkt å forberede meg på det verste - men å få beskjeden vi fikk i dag, er vondt.

Å holde Maja, som snart er ti år gammel, i live - og la henne lide for at vi fortsatt skal ha en hund - er uaktuelt. Nå ser jeg bare fram til å få det overstått. Mye for min egen del, men mest for Maja sin.

For hun er alt annet enn bare en hund.

Kos deg på snuse- og tisseturene i de evige grøftekanter. Takk for verdens beste selskap i fjell, skog og her hjemme.

2 kommentarer:

  1. "Berre ein hund" er historien til Per Sivle hunden "Hall". Jeg gråt mye over den da jeg var gutt. Siden har det blitt felt mange tårer over hunder vi har hatt som har måttet avlives, og det begrepet er meningsløst for den som er i den situasjonen. Kondolerer, og kos dere med minnene!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, lektor Lund. Gode minner er det heldigvis mange av! "Hall", ja...som ble skutt. Uff, trist historie som VIRKELIG rører når man selv har mistet en firbeint venn. Orker nok ikke lese den på noen dager ennå.

    SvarSlett